Friday, March 19, 2010

Perjalanan ke Thailand I

Pengkalan Hulu, Perak
Kami memulakan perjalanan ke Thailand melalui Pengkalan Hulu menuju ke Betong, Thailand. Sebelum masuk ke Betong, pekena teh sat kat sana. Yer ler, penat lah katakan daripada Bandar Baru Bangi..

Betong, Thailand
Tiba disempadan, pi daftar dulu kereta pasal nak bawa masuk kedalam. Selesai jer, kami pun menuju ke bandar Betong. Kira okay gak bandar ni. Kereta Malaysia, jangan cakap ler. Memang banyak; plet Johor, Melaka, N Sembilan, Penang, Wilayah, Selangor dan sebagainya. Kira jadi pemandangan biasa ler tu..

Betong tu kira pusat 'peranginan' khasnya untuk mereka yang sakit-sakit badan haha.. Lepas check-in, kami lepak kat kawasan hotel. Kebetulan malam tu ada perayaan agama Buddha kot.. Depa dok nyalakan sejenis tanglong dengan api lilin. Tanglong tu lak naik ler keatas disebabkan udara panas yang terkumpul didalamnya. Nampak cantik lak pemandangan malam tu bila beribu-ribu tanglong naik keatas.



Betong ke Patani
Keesokkannya kami pun bergerak ke Patani. Kami pergi berempat, saya; rakan kongsi, ustaz dari Manjong dan dari Betong, seorang kenalan Ustaz. Dengan adanya orang tempatan, senang ler perjalanan kami semasa di Thailand tu. Orang ni bekas Wakil Rakyat salah satu daripada wilayah di Betong. Jadinya, 'network' dia kat sana tak payah citer lah. Cun dan Canggih...

Sampai di Patani, kami lepak pekena makan dulu. Ni rumah wakil rakyat diwilayah Patani. Alhamdulillah, senang betul perjalanan kesana. Semuanya dipermudahkan oleh Allah swt. Selepas makan, minum dan pekena buahan, kami pun bergerak ke Yala.

Lupa lak, masa kat Patani dah takde jumpa kereta Malaysia. Orang Thai pun pelik gak tengok kereta Malaysia berani sampai ke Patani. Ni mesti mamat senget jer yang berani sampai kesini dengan kereta. Kawasan Patani, Yala dan Narathiwat kira kawasan 'panas'. Banyak kejadian tembak menembak dan bom meletup..

Yala
Kiranya pekan Yala ni tak lah besar sangat. Masyarakat Islam kat sana pun jenis 'simple'. Banyak pondok agama kat situ. Kami terus menuju kerumah Tuan Guru Baba. Dia ni memang terkenal di Yala. Ramai gak orang Malaysia yang datang berjumpa dengannya. Minta macam-macam ler, dari 'pelaris' perniagaan hinggalah yang berhajat nak 'buka cawangan' haha... Tuan Guru ni simple jer. Takde jampi-jampi, asap mengasap dan sebagainya.

Selepas dari rumahnya, kami pergi ler menziarahi masjid yang dahulunya teruk diserang dan dibom oleh Tentera Thailand. Kalau tak silap, kejadian tu diawal tahun 2000. Nama masjid tu pun saya tak pasti, dah lupa ler. Disitu lah kejadian tembak menembak diantara penduduk Islam yang berlindung didalam masjid tu dengan tentera Thailand. Banyak lah kesan-kesan tembakan yang terdapat didinding masjid tersebut.

Hat Yai
Dari Yala, kami menuju ke Hat Yai untuk pulang ke Malaysia. Tidur dulu kat sana, nak hilang kan penat daa... Takde apa pun leh buat kat situ, ada ustaz ikut sama daa haha..

Bukit Kayu Hitam
Keesokkan harinya, kami pun bergerak menuju ke Bukit Kayu Hitam untuk pulang. Sempat ler berhenti makan tengahari di Danok, bandar sempadan sebelum masuk ke sempadan Malaysia. Kat pekan koboi tu, memang banyak ler kereta Malaysia. Tu pun kira tempat strategik untuk mereka-mereka yang 'sengal-sengal' badan mendapatkan rawatan..

Gambar-gambar yang ada semasa disana, saya letakkan kat Perjalanan ke Thailand II.. Dulu tak habis belajar pasal IT, tu pasal tak reti nak upload gambar..














1 comment:

  1. ini tahu lebih lanjut hal perjalanan ke thailand. sila bantu saya.


    sila hubungi saya di norhayatty@gmail.com segera. terima kasih

    ReplyDelete